неделя, 19 юли 2020 г.

ПИПЕРЕНА МАНДЖА -БИБЕРАШЪ НА БАБА




Една от най вкусните манджи, която баба приготвяше. Викаше му " Биберашъ /Biberaşι /. Буквално приведено - Пиперена манджа. Много лесно, бързо и вкусно ястие. Идеално за лятото. 

Може на различни места да се приготвя с малко по различни продукти, но аз я приготвих, така както моята баба я приготвяше .Баба Лютфие /на майка ми майката/влизаше в градината и откъсваше пресни, ароматни чушки и домати...

Лятото, печката на дърва беше от вън, слагаше една стара касерола, зеленчуците и какъв аромат се разнасяше само... На времето баба ми е приготвяла това ястие с биволски КАЙМАК , но с времето /поради липса / го заменила с краве прясно мляко/. Майка ми казва, че с КАЙМАК е  било много по вкусно!

Необходими продукти:
✔ Чушки около 1 кг червени и зелени
✔ Олио 4-5 супени лъжици
✔ Лук 1 брой средно голям
✔ Домат 1 брой /голям/
✔ Чесън 1-2 скилидки
✔ Червен пипер 1 кафена лъжица
✔ Прясно мляко 200 милилитра
✔ Сол 1 чаена лъжица с връх
✔ Магданоз *
Предварително си пригответе продуктите. Измийте чушките, подсушете ги, отстранете дръжките, семената, нарежете на едро и сложете в купа. Баба приготвяше със зелени и червени чушки, но вие може да приготвите  само с червени или само със зелени.

Но искам да отбележа , че винаги червените чушки са по месести и много по вкусни от зелените.
Измийте домата, обелете и нарежете на дребни кубчета и сложете в друга купа. Почистете, измийте и нарежете лука на ситно.

В малка тенджера загрейте олиото на средна температура и запържете лука, около
1-2 минути. Добавете чушките и разбъркайте с дървена лъжица. Нарежете чесъна на колелца и го добавете , когато чушките почнат да омекват.
Когато чесъна си пусне аромата, добавете червеният пипер  ,разбъркайте два, три
пъти и добавете нарязаният домат и сол. Още едно разбъркване, затваряте с капак, намалете котлона на по ниска степен и оставете да покъкри 4-5 минути. Баба не добавяше чесън, но аз много обичам и реших да не пропусна!

Вижте и рецептата ми за СИРЕНЕНА КАША , която може да си приготвите за закуска, обяд или вечеря.

Определено с чесън е много по вкусно! Когато водата от чушките почне да се изпарява налейте прясното мляко, като бъркате постоянно. Аз го направих така- в малка шола наливам млякото и добавям 4-5 лъжици течност от ястието, разбърквам и сипвам обратно.

Оставете ястието да покъкри още 4-5 минути. Опитайте как е на вкус и ако е нужно добавете още малко сол. В ястието не се слага брашно, но ако искате може да добавите брашно в началото.

В днешно време, майка ми като приготвя Биберашъ, заедно с прясното мляко разбива две яйца, за да е малко по гъсто ястието! Аз обичам да си топкам залъка и оставям по течно!
По желание, поръсете ястието със свеж магданоз. Опитайте това лесно, но невероятно вкусно ястие и споделете :)
П.П. Някои, казват, че не прилича на пиперената манджа с прясно мляко и сега ще обясня, защо!?
  1. Защото се добавя по вече прясно мляко, отколкото аз добавих /около 1 литър*/, защото прясно мляко много не обичам, но самото ястие пък от своя страна става много вкусно!
  2. Защото не добавям брашно, което пък от своя страна променя също цветът и гъстотата на ястието!