събота, 4 февруари 2023 г.

ЧИ БЮРЕК







ЧИ БЮРЕК /ÇIĞ BÖREK/  е тестено изделие, с плънка от кайма. Това е стара рецепта и до колкото знам е татарски известен бюрек. 

Когато бях дете, на свако майката приготвяше. Всеки път когато ме попиташе какво ми се яде, отговарях: "Чи бюрек". Заедно с леля ми приготвяха.

Сега и в нашето семейство е много любимо тестено изделие. Тестото се приготвя само от брашно, вода и сол.

Необходими продукти за тестото: 300 мл. хладка вода, около 500- 550 грама пресято брашно, 1/2 чаена лъжица сол.

Плънка: 300 грама телешка кайма, 1 средно голяма глава зрял лук, млян черен пипер*, сол* и ако има нужда около 1 чаена лъжица вода.

Още: олио за пържене*

В купа сипете 400 грама брашно, сол и разбъркайте сухата смес. Топлата вода налейте малко по малко, като в същото време разбърквате с лъжица. Започнете да месите на ръка, като добавяте останалото брашно малко, по малко.

При всеки количеството брашно може да е различно! Трябва да се получи меко, нелепнещо тесто, с мекотата на ухо! В купа поръсете малко брашно поставете топката тесто и покрийте с найлонов плик и кърпа.

Оставете тестото да си почине около 20- 30 минути. Лично аз съм на мнение, че всяко тесто , дори без мая, има нужда малко да си "почине"! Тогава ще видите, че по лесно се работи с тестото.

Докато тестото "отдъхва", си пригответе плънката. Лукът се почиства, измива и се реже на тънко /може да смелите и в кухненския робот, на ситно/. В купа поставете каймата, накълцания лук, малко черен пипер* и много малко сол* и омесете много добре.

Ако е прекалено сухо , може да добавите около 1 чаена лъжица вода. В оригиналната рецепта се ползва телешка кайма, но съм пробвала и със смес /телешка, свинска/. Доомесете тестото, късайте парчета еднакви по големина, и направете на малки топки, малко по малки от мандарина и наредете върху набрашнен плот.

Колкото броя са топчетата тесто и на толкова равни части разделете плънката предварително, за да ви е по лесно. Вземете една топка, поръсете с малко брашно и разточете на тънък кръг.

При мен бяха 13 броя топки по 60 грама и кръг с диаметър между 13-14 см. Може да се направят и малко по големи топки и да се разточат с диаметър 15 см. На всеки разточен кръг от едната страна поставете от плънката на тънко, захлупете като полумесец и с пръсти притиснете краищата, за да не се отворят по време на пържене.

Рецепта за МАНТЪ, може да видите от ТУК

Процедирайте и с останалите по същия начин. В дълбок съд налейте олио около два пръста и поставете върху котлона на средна температура. Когато олиото загрее поставете 2-3 броя от тестените полумесеци, да се пържат.

Пържете и от двете страни до златисто и изкарайте в чиния. Може да ги сложите върху домакинска хартия, да се отцедят от излишната мазнина. Количеството продукти, може да се удвои. Поднасям с айран. Бабата вече я няма, но рецептата взимах от леля ми, още преди много години.

Който има интерес, може да се присъедини към кулинарната ни група: Вкусотия в чиния, от ТУК

Благодаря, че отделихте време да посетите малката ми кухня! Останете си със здраве и следвайте мечтите си :)








Няма коментари: