четвъртък, 6 август 2020 г.

КОМПИР


За първи път ядох КОМПИР /KUMPIR/ в Турция преди десетина години . Много ми хареса .Огромен картоф с пълнеж по избор на клиента ... Мисля, че вече и у нас отдавна е популярно . 
До колкото знам в някои краища на България  така  наричат  картофа .Колко от вас са яли и обичат КОМПИР ? Като дете съм яла печени картофи, но не и с пълнеж ! 
През зимата баба ги печеше в печката на дърва ...А лятото на вън на ръчно изработеното огнище , което беше измазано с пръст и може би слама , а отгоре желязо или ламарина ...Вече ми се губят тези спомени , защото отдавна го няма това огнище ... Но стига с носталгията !
Тъкмо моят мъж донесе един чувал домашни картофи ...Е, това е друг вкус .Купешките картофи ми горчат ! За пълнежа на картофите може да екпериментирате и да добавите продукти по ваш вкус ! 
✔ Картофи*
✔ Краве масло*
✔ Черен пипер*
✔ Сол*
Пълнеж :краставички , царевица, сирене , кашкавал...майонеза, кетчуп , кисело мляко...
Още :алуминиево фолио
За целта се ползват големи картофи /може би специален сорт / Може да опечете колкото картофи искате .Понеже нямах толкова големи картофи ползвах най големите, които имах .Гледайте горе долу да са еднакви по големина !Включете си предварително фурната на 220-240 градуса , да загрее !
Измийте много добре картофите ,подсушете  , направете по един не много дълбок разрез на всеки картоф и ги увийте добре /всеки по отделно /в алуминиево фолио. Сложете картофите директно най долу във фурната /без тава / да се пекат . Слагам ги така , че разреза да се пада отгоре .Времето за печене зависи и колко са големи картофите . 
Аз ги проверих след 50 минути . С щипка за скара изваждам един картоф и го бодвам с дървен шиш по средата и краищата. Шишът , ако влиза свободно , значи са готови .Не трябва и да са прекалено препечени ! Кухнята започва да ухае на печени картофи ...Незабравим аромат ... При мен бяха напълно опечени за 65 минути .
Когато са готови изключете фурната и внимателно изкарайте с щипка върху чинийка или купичка .Още до като са горещи отворете фолиото /пазете се от парата / и с помощта на лъжица издълбайте картофите точно там където сте направили разреза. Понеже са горещи ,аз придържах с щипката докато издълбавах .
Предлагам ви и една рецепта за КРЕМ-СУПА ОТ КАРТОФИ
Леко посолете издълбаната вътрешност .При мен ,по една щедра щипка сол . Добавете черен пипер ,по една чаена лъжица /непълна / краве масло и малко настърган кашкавал .Разбъркайте добре , докато картофа от вътре стане на пюре и се смесят добре продуктите . Това е методът за приготвяне на КОМПИР .Останалото са продукти по ваш вкус . 
Аз добавих царевица ,пресни краставички на малки кубчета/с кисели краставички по ми харесва/  сирене , маслини , майонеза с кисело мляко и чесън и кетчуп .
Може да добавите лук ,салам , пушено месо,руска салата , кисели краставички  и каквото друго се сетите.Грабвайте по една лъжица и си хапнете докато са още топли .



1 коментар:

Elena Dimitrova каза...

Биги,
тези картофи са прекрасни.Правя ги с различен пълнеж, пека ги така във фолио, но без разрез.Когато ги опека ги издълбавам - кедрови ядки и кисели краставички стават чудни.Поздравления за тази вкусна рецепта, бъдете здрави, спорна седмица !