събота, 6 ноември 2021 г.

ВАРЕНО ЖИТО




 Не е задължително да съм християнка за да си приготвя варено жито! Както АШУРЕ си приготвям, когато ми се прияде, така и този вариант с варено жито. Питах, разпитах много жени- как го приготвят?!

До колкото разбрах едно време са добавяли препечено брашно вместо бисквити. Някои слагат галета, други вместо пудра захар- кристална... А аз го приготвих по следния начин...

*Чаша с вместимост 200 мл.

Необходими продукти: 1 чаша бяло жито, 3,5 чаши вода, захар*, 1 п. ванилия, канела, настъргана кора на 1 лимон, бисквити*

Измих много добре житото, до колкото е възможно да падне нишестето. Поставих в тенджера и залях с водата. Поставих на котлона на висока степен да се вари. Когато завря, намалих на ниска степен, разбърках и поставих капак.

Оставих да къкри на слаб огън до разпукване на зърната като разбърквах периодично. Когато житото пое всичката вода, но не да се разкашка изключих котлона. Не съм засякла времето на варене, но се свари много бързо!

Някои загъват тенджерата с кърпа, одеяло, но аз не го направих! Покрих тенджерата с къс амбалажна хартия, няколко пласта кухненска хартия и от горе капака.Така те ще поемат излишната влага.

Понеже нямах време да продължа, оставих така за една нощ! На другия ден обърнах житото в гевгир и измих под студено течаща вода и оставих добре да се отцеди. Измих лимона и настъргах жълтата част директно в чиния.

Добавих захарта на вкус / при мен 75 грама -5 супени лъжици/, ванилията, 1/2 чаена лъжица канела и разбърках. Върнах отцеденото жито в тенджерата, добавих сместа и разбърках. Кристалната захар разводнява сместа, имайте го в предвид.

Натроших 6 бисквити /какао и ванилия/ и поръсих житото. Който иска да си поръси само пудра захар, но аз реших да го приготвя по този начин! И ей, ме на с лъжица в ръка и си хапвам сладко сладко.

Явно от дете обичам жито /но май чак сега го осъзнах/, защото баба често приготвяше АШУРЕ и аз с голям кеф си хапвах. Явно и каквато и религия да си, обичаите до някъде си приличат. Християните раздават ВАРЕНО ЖИТО, а ние мюсюлманите- АШУРЕ.

За тези, които искат да приготвят АШУРЕ, могат да видят рецептата от ТУК 

Останете си със здраве и следвайте мечтите си :) Който има интерес, може да се присъедини към новата ни кулинарна група : КУЛИНАРНА СТРАСТ/CULINARY PASSION от ТУК














1 коментар:

Анонимен каза...

Браво, да сте живи и здрави и все така работливи в кухнята.