събота, 22 февруари 2020 г.

ХАЛВА ОТ МОЯ КРАЙ

ХАЛВА ОТ МОЯ КРАЙ

Това не е тахан халва, нито грис халва! Приготвя се по МЕВЛИД/т/И/ турска дума/ Един ден преди БАЙРАМ когато се раздават мекици, може заедно с халва да се раздава! Другото което е, когато близък човек почине /умре /се приготвя тази ХАЛВА. Без много да задълбавам тази неприятна тема, ще кажа че който си обича може винаги по всяко време да си приготви.Моите баби приготвяха ♡ Аз съм направила леки изменения към рецептата. По принцип, тази халва е по ронлива! По обичай се приготвя  в голяма тава върху печка с дърва .
* Чаша с вместимост 200 мл.
Необходими продукти :
✔ Брашно 2 чаши
✔ Краве масло 60 грама
✔ Олио 60 мл.
✔ Орехи смлени по на едро или други ядки
✔ Ванилова захар 1 пакет
За сиропа :
✔ Захар 1,5 чаша
✔ Вода 3 чаши
* Украса по желание! Аз ползвах кайсиеви ядки, зърна от нар и разтопен шоколад
Сложете в сух тиган ядките /аз нямах орехи и ползвах лешници. Бъркайте докато се опекат равномерно от всички страни , около 3-4 минути. Прехвърлете ги в купа, избършете тигана с домакинска хартия и върнете на котлона.
Сложете  олиото и кравето масло да се разтопи  и бъркайте около 3-4 минути. Внимавайте да не загори! След, като мине отбелязаното време, добавете двете чаши пресято брашно и бъркайте с дървена лъжица, като обръщате брашното. Температурата не трябва да е силна, да не загори бързо брашното.
Може да се приготви също и  в обратен ред /първо брашното на сух тиган, а после олиото. Но тогава може да ползвате само олио, а брашното да се пече докато леко порозовее / Много е важно да бъркате сместа около 30 минути на бавен огън!
Може да е готово и за 15 минути на по висока температура, но тогава няма да е точно това което трябва да бъде! Прибавете ваниловата захар и продължете да бъркате. Сиропа може да си го приготвите предварително, но трябва да е топъл. Сиропа / захар 1,5 чаши+ вода 3 чаши/ варете около 10 минути.




След  15 минута ще видите как брашното се отпуска и омеква , което е много важно. Бъркайте до 30 минута и дръпнете тигана от котлона, налейте сиропа, разбъркайте и върнете отново на котлона.
Прибавете ядките и бъркайте докато сместа почне да се отделя от тигана. Когато сместа стане гладка и няма бучки, халвата е готова. Бабите оставяха халвата в тава, гребваха, мачкаха в шепата си и така се хапваше.
Но за да има по вид халвата, я прехвърлих в тава /20 х 20/ покрита с хартия за печене, изгладих равномерно, нарязах, украсих с кайсиеви ядки и оставих да престои около 3 часа , да стегне! Преди поднасяне доукрасих с разтопен шоколад и зърна от нар.
Предложена рецепта : "ШОБИЕТ " от ТУК
Ако ви допадат моите рецепти може да ме следите и във Фейсбук страницата ми :



БАБИНА ХАЛВА♡










2 коментара:

Elena Dimitrova каза...

Биги,
не съм правила подобно нещо, но ми се струва доста интересно.А и с продукти, които всеки има у дома.Чудесна е рецептата и ще я пробвам.Дано успея да спазя пропорциите и да се получи добре.
Поздрави и усмихната нова седмица !

Birgul Ismailova каза...

Ели,много е лесно за приготвяне ! Няма как да сбъркаш .В рецептата не съм го писала, но искам да отбележа, че бабите добавяха и допълнително захар към брашното/ тези, които обичат много сладко и да им хрупа/ Сигурна съм , че ще се справиш ! Само , ако може да споделиш дали ти харесва на вкус :)